Læringsmål 1
1
Jeg tæller ti genstande ad gangen og notere antal tiere og enere.
2
Jeg beskriver tocifrede tal op til 99 ved brug af fagordene tiere og enere.
3
Jeg beskriver hele tal op til 99 med brug fagord og kan sammenligne tal ud fra tiere og enere.
Læringsmål 2
1
Jeg læser og skriver tocifrede tal under 30.
2
Jeg læser og skriver tocifrede tal med støtte i tælleremser 10, 20, 30.
3
Jeg læser og skriver alle tocifrede tal.
Læringsmål 3
1
Jeg repræsenterer tocifrede tal med forskellige tællelige konkrete genstande fx vises 23 med to bunker á 10 og 3 enkelte centicuber.
2
Jeg repræsenterer tocifrede tal på flere måder fx konkret med centicuber i bunker af tiere og symbolsk med enere og i et talhus.
3
Jeg repræsenterer to- og trecifrede tal visuelt og symbolsk på mange måder og kan nemt veksle mellem dem fx repræsentationer af tal i talhuse, pengebeløb og i regnestykker af typen: 100 + 40 + 2 = 142.
Læringsmål 4
1
Jeg sætter tocifrede tal i rækkefølge med støtte i hjælpemidler fx tallinjer, taltavle
2
Jeg sætter tocifrede tal i rækkefølge med støtte i tælleremser og bestemmer størrelsesforhold mellem to tal og hvilke tal, der kommer lige før og lige efter.
3
Jeg sætter tocifrede og trecifrede tal i rækkefølge og bestemmer størrelsesforhold og nævner hvilke tal, der kommer lige før og lige efter.
Læringsmål 5
1
Jeg tæller en ad gangen, som lægges i bunker af 10.
2
Jeg sorterer i bunker med tiere og enere og skiptæller fx ved at tælle to ad gangen.
3
Jeg skiptæller ved at tælle større bunker fx 5 ad gangen og bunker af tiere og enere.
Læringsmål 6
1
Jeg adderer tal ved hovedregning med enere og tiere ud fra pladsværdi af typen: 20 + 3 = 23
2
Jeg adderer tal ved hovedregning med enere, tiere og hundreder ud fra pladsværdi af typen:
100 + 20 + 3 = 23
40 + 30 = 70
3
Jeg adderer tal ved hovedregning med enere, tiere og hundreder ud fra pladsværdi af typen:
100 + 20 + 30 = 150
40 + 60 + 200 = 300
Læringsmål 7
1
Jeg viser, hvordan tal adderes med taltavle og tælleremser. Fx vises 30 + 40 ved at hoppe fra tallet 30 fire felter op på taltavlen.
2
Jeg viser og forklarer med ord, hvordan tiere og enere tælles hver for sig. Fx forklares 30 + 4 + 10 ved tre tiere og én tier er fire tiere – altså fyrre. Fyrre og fire enere er fireogfyrre.
3
Jeg forklarer med ord, hvordan enere, tiere tælles for sig og veksles, hvis der er flere end 10. Fx forklares 80 + 20 + 7 ved otte tiere og to tiere giver ti tiere, der veksles til hundreder – det vil sige én hundreder, nul tiere og 7 enere giver 107.